ABOUT ENTRY LINKS TWITER FACEBOOK BLOGSKIN
Real ;
Thursday 18 September 2014 • 10:09 • 0 comments

Assalamualaikum Earthlings


Ada masanya, kita terlupa, atau mungkin kita memang tak tau apa maksud 'kawan' yang sebenar. Kadang2 kita fikir yang kita dah ada kawan yang cukup ramai, ada geng yang boleh dianggap sekepala, ada orang-orang yang betul-betul peduli pasal kita. Kan? 

Betul, nak cari kawan yang boleh diajak gelak sama-sama memang senang. Tapi, untuk ada seorang kawan yang masih sentiasa dengan kita masa kita sedih bukannya perkara mudah. Sebab kita lupa, kita cuma nampak yang seronok saja. Padahal orang yang sentiasa ada kat belakang kita tu lah kawan yang sebetulnya. Kita terlepas pandang tentang dia, mungkin hanya sebab dia memang tak seramah kawan kita yang lain. Dia mungkin berbeza, tapi dia peduli. Sangat peduli.

Dan untuk aku? Ain Najwa memang tak pernah beruntung, sebab aku tak ada kawan yang macam tu. Kawan yang sayang aku. Kawan yang peduli tentang aku. Aku tak ada. Langsung tak ada. Yang aku dapat cuma rasa sakit hati. Aku tersisih. Agaknya. Mungkin jugak Allah tau yang aku boleh survive walaupun sendiri, jadi dia uji aku. Kan? Everything happen for a reason.

Disebabkan aku tak nak orang lain rasa apa yang aku rasa, aku janji dengan diri sendiri. Aku janji untuk sentiasa jadi kawan yang baik untuk orang-orang yang perlukan aku. Aku nak peduli pasal diorang, aku nak sokong apa saja yang diorang nak selagi aku mampu. Aku janji untuk sentiasa ada dan dengar semua benda yang diorang nak cerita, Aku janji tak kan tinggalkan diorang masa susah walaupun aku tau yang mungkin diorang akan lupa jugak tentang semuanya yang aku dah buat. Aku nak diorang rasa yang diorang sentiasa ada aku. Aku nak diorang tau, aku sentiasa peduli. Aku nak sayang orang-orang yang ada kat sekeliling aku selagi boleh. Aku janji untuk sayang diorang walaupun bila diorang dah lupa aku.

Aku sentiasa harap yang aku takkan mungkir dengan janji sendiri. Aku tau macam mana sakitnya hilang kawan. Aku tak nak orang lain rasa benda yang sama. Mama cakap, kasih sayang yang kita bahagikan untuk orang, kita akan dapat balik. Walaupun memang aku tak pernah dapat semacam mana yang aku bagi, aku dah mula belajar untuk ikhlaskan hati. Sekurang-kurangnya bila orang gembira, bila aku nampak orang senyum, aku dah boleh lapang dada. Baguslah diorang dah bahagia dengan hidup sendiri.

Aku bukan perahsia. Orang tak tanya, aku tak jawab. Orang tak peduli, aku tak cerita. Orang cuma tak faham aku. Dan aku pun tak rasa yang orang akan faham sekalipun bila aku cerita. Aku takut, aku takut orang ingat aku cuma nakkan perhatian. Aku takut nak menangis sebab aku sendiri pun tak kuat. Aku takut aku takkan boleh berhenti merungut. Jadi aku sentiasa tipu diri sendiri. Pura-pura yang aku okay walaupun tak. Aku fikir yang aku tak boleh jadi lemah, aku rasa yang aku perlu jadi kuat untuk orang lain. Sebab masih banyak yang nasib dia lebih teruk daripada aku. Sekurang-kurangnya, aku masih boleh jadi tempat untuk orang lain mengadu. Dan ya, Ain Najwa dah malas untuk peduli dengan perasaan sendiri.

Sikit-sikit. Ain Najwa yang dulu dah mula dewasa. Aku mula belajar yang kasih sayang tu memang perlu dikongsi untuk kita rasa happy. Aku belajar yang aku tak sepatutnya jadi macam orang lain. Aku tak sepatutnya jadi kawan yang teruk walaupun aku tak pernah dapat kawan yang layan aku dengan baik. Kenapa pulak aku perlu balas dendam untuk perkara yang dah lepas kan? Macam papa cakap, Why did we kill people to teach them that killing is wrong?

Tipu la kalau aku cakap yang aku dah tak sedih lagi. Cuma, setiap kali kita terjatuh memang perlu jugak bangun balik. Sebab untuk berhenti berjalan tu memang tak mungkin. Dan aku pun rasanya dah patut mula belajar untuk lari. Lari dari realiti. Dan kali ni, aku lari bukan sebab aku takut, tapi sebab aku dah mula perlu kejar impian yang ada kat depan. Masa memang takkan pernah berhenti. Dan rasa sakit hati tu jugak takkan pernah sembuh. Tapi, aku dah mula untuk memaafkan. Mula untuk maafkan semua orang untuk segalanya. Orang yang memaafkan memang takkan pernah rugi kan?

So Ain Najwa? silalah angkat kepala dan mula berjalan ke depan. Berjalan biar sakit tak apa. Janji aku masih terus bergerak. Allah takkan pernah sia-siakan segalanya yang aku dah lalui. Dan aku percaya dengan Cinta Allah yang satu tu. Cakap kat hati, "Ain, hang masih ada dua adik untuk dijaga. Kalau hang pun lemah? Aiman dengan Raihana macam mana?" 

Lets have no regret and laugh as long as we can. Hidup pun cuma sekali. Ain Najwa? Semoga berjaya dengan hidup sendiri. Aku mesti boleh kan? Ganbatte!

Dan untuk manusia yang kenal aku - Ye, aku sayang hampa. Sayang sangat. Tak kira siapa pun hampa, aku peduli dan aku akan sentiasa peduli. Kalau sedih? kalau susah? cari la aku. Aku takkan pernah lari, walau seinci pun. Sebab? kita kan kawan. Dan itu apa yang sepatutnya seorang kawan buat;Senang sama-sama, susah pun sama-sama.

Thoughts Told ;
Ain Najwa
Ps : Aku dah kurang takut kat labah-labah. Whee~

Yes, I use 'Aku' . People change, and so do I


PASTFUTURE
Guten Tag;


Hazell | Nov 97 | Muslim | Shawol | SM Stan

Footprints;