ABOUT ENTRY LINKS TWITER FACEBOOK BLOGSKIN
Childhood ;
Friday 19 September 2014 • 01:35 • 0 comments

Assalamualaikum Earthlings


To spend time with nenek is probably one of my favourite things to do. Sebab nenek banyak bercerita. Dan aku banyak belajar daripada dia. She's an old lady with a young heart. Forever is and forever will.

"Masa nenek kecik-kecik dulu, nenek ada kawan"
"Namanye tu Nurzilah"
"Tapi nenek dengan kawan2 lain panggil dia Alus"

"Sebab apa nek?"

"Sebab orangnya tu lemah-lembut aje"
"Kakak nanti, bila dah besar"
"Jadi perempuan melayu yang pandai jaga diri ya"
_________________________________________

Aku tak tau kenapa, tapi memang aku suka sangat dengar nenek bercerita tentang masa muda dia. Mungkin sebab aku tak hidup pada zaman tu. Jadi melalui nenek aku dapat tau macam mana ragam manusia berubah ikut masa.

Aku pun nak buat benda yang sama. Nak kumpul memori yang baik-baik. Nanti boleh la aku cerita dekat anak-anak aku pulak. Sebab pasti, diorang pun nanti dah tak kan kenal zaman aku membesar. Dulu, aku pernah takut dunia akan berubah terlalu drastik. Kadang-kadang aku terfikir jugak apa akan jadi kat aku bila dah tua nanti. 

Tapi bila nampak nenek, yang sentiasa happy dengan hidup dia, aku dah tak takut lagi. Sebab nenek pernah kata - "Kak, masa memang takkan pernah berhenti untuk kita. Cepat atau lambat, semua orang akan tetap meningkat dewasa dan jadi tua. Tapi, memori yang kita simpan tetap boleh dibawak sepanjang usia kita. Masa muda memang seronok, tapi jadi tua jugak bukanlah teruk. Semakin dewasa kita, semakin kita pandai untuk menilai yang baik dengan yang buruk. Dan bila kita dah tua nanti, memori zaman kecik tu akan jadi harta yang paling berharga. Jadi, sementara masih sempat. Kakak kena cuba cipta memori yang baik-baik saja. Kakak tak boleh menyesal dengan hidup yang kakak corakkan sendiri. Pilih jalan yang betul dan cuba untuk baiki kelemahan diri. Kalau nenek boleh, kenapa kakak tak? kan?

Ya, nenek aku adalah antara manusia yang banyak ajar aku tentang hidup, selain Mama dan Papa. Diorang superhero aku walaupun tanpa sayap dan kuasa. Ada orang yang kadang-kadang langsung tak rapat dengan nenek sebab ingat diorang tu cuma orang tua-tua. Aku tau, siapa yang suka kena leter kan? tapi sekurang-kurangnya kita dapat rasa, diorang marah sebab sayang. And bagi aku, nenek tetap cool sampai bila-bila.

Thoughts Told;
Ain Najwa


PASTFUTURE
Guten Tag;


Hazell | Nov 97 | Muslim | Shawol | SM Stan

Footprints;